Joulukuu 2021

Aluevaaliehdokkaamme

Aluevaalit 2022

SATU KUUTSA 407

Hei, olen Juankoskella syntynyt ja nykyään Lapinlahdella asuva 45-vuotias fysioterapeuttiyrittäjä. Olen valmistunut 20 vuotta sitten fysioterapeutiksi ja hieman ennen sitä lähihoitajaksi. Koko työurani olen toiminut yksityisellä sektorilla ja ollut yrittäjänä jo 16 vuotta.

Olen ollut yhden kauden Lapinlahden kunnanvaltuutettuna ja nyt toisella kaudella toimin ensimmäisenä varavaltuutettuna sekä kunnanhallituksessa ja Ylä-Savon jätehuoltolautakunnassa henkilökohtaisena varajäsenenä.

Minulla on ollut yhteistyökumppaneita eri yhdistysten ja seurojen kanssa hyvinvoinnin merkeissä. Toimin useamman yhdistyksen toiminnassa aktiivisesti mukana. Työskentelen ammatinharjoittajana terveyspalvelujen tuottajana omassa yrityksessäni Lapinlahdella. Vapaa-ajallani urheilen monipuolisesti liikuntaa harrastaen.

Asioita, joihin haluaisin olla vaikuttamassa maakuntahallinnossa:

- Sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapaus sekä sujuva ja nopea hoitoon pääsy on erityisen tärkeää kaikille

- Ennaltaehkäisevä terveydestä huolehtiminen säästää pitkällä aikavälillä

- Hoitajamitoitukset riittäväksi ja digitalisoituminen tueksi hoitotyön oheen

- Pelastustoimi säilytettävä nykyisellä kapasiteetilla, sieltä löytyy myös tärkeää ensivastetoimintaa

- Maakuntaverolle ehdoton ei, löydetään yhdessä kustannustehokkaat ratkaisut palveluille

YRJÖ RONKAINEN 436

Olen yrittäjä Lapinlahdelta. Työuraa on niin sotilas- kuin siviilipuolelta. Opiskeluni olen suorittanut Vaasan Yliopistossa kauppatieteiden parissa. Olen toiminut myös Savon Yrittäjien puheenjohtaja sekä Suomen Yrittäjien hallituksessa. Itselle tärkeitä asioita ovat palveluseteleiden laaja käyttö, pienten yritysten mukaan ottaminen palveluntuottajiksi ja sote-asiakkaan valinnanvapaus. Lisäksi päätöksenteko pitää olla suoraviivaista ja hallinnon kevyttä. Toiminnan painopiste pitää olla tekevissä käsissä, ei hallinnossa. ”Hommat hoidetaan yrittäjäasenteella ja maalaisjärjellä!”

ANU SORJONEN 445

Kirjakauppias, teatteriohjaaja, muusikko

Olen 55-vuotias kulttuurin moniottelija, aviovaimo, kahden aikuisen tyttären äiti ja yksinkertainen mummi. Syntyisin Kuopiosta, työtehtävien takia etelästä-pohjoiseen usealla eri paikkakunnalla asunut, joista kuitenkin viimeiset 25v Lapinlahdella.

Politiikassa olen ollut jo 1980-luvulta lähtien ja matkaan mahtuu paljon erilaisia luottamustoimia kaavoituksesta erikoissairaanhoitoon. Olen toiminut niin kunnallisissa kuin yli-ja maakunnallisissa tehtävissä. Nämä kokemukset ovat avartaneet näkemyksiäni, miten eritavoin palveluja on tuotettu. Tulee muistaa, että kustantajana on aina veronmaksaja!

Tällä hetkellä Suomessa eletään ison muutoksen kynnyksellä. Olemme siirtymässä tutusta ja turvallisesta uuteen ja vielä tuntemattomaan. Meidän on opittava katsomaan asioita ”laatikon ulkopuolelta”, ei enää oman kunnan edunvalvonnan näkökulmasta vaan hyvinvointialueena – pohjois-savolaisina! Meidän on myös opittava sopeutumaan uudenlaisiin palvelumalleihin. Tämä tulee vaatimaan kaikilta positiivista asennetta onnistuakseen. Mikään ei ole valmista kerralla. On herkästi kyettävä reagoimaan ja korjaamaan epäkohdat.

Tärkeintä on, että nyt valittava aluevaltuusto järjestää toimivat palvelut hyvinvointialueelle. Ihminen on aina yhtä arvokas, psyko-fyysinen-sosiaalinen kokonaisuus, asuu hän sitten kaupungissa tai maaseudulla. Jokainen meistä on oikeutettu hyvään palveluun!

Myös pelastuspalvelut on järjestettävä laadukkaasti ja yhdenmukaisesti.

Valtuustossa tarvitaan varmasti eri alojen ammattilaisia, mutta myös palvelun käyttäjien kokemusasiantuntijuutta. Ei voi mennä niin, että nämä palvelut toteutetaan exelillä, ylhäältä ilmoittaen, vaan maalaisjärkeä ja ihmistä kuunnellen. Valtionvallan on ymmärrettävä rahoituksen osalta se, että eri alueilla sairastavuusluvut, tautimuodot, väestön ikärakenne jne. poikkeavat toisistaan, kuten sitä kautta myös kustannukset.

On turha kuvitella, että julkinen sektori yksin kykenee tuottamaan kaiken tarpeellisen. Näin ollen yritysten ja järjestöjen arvokas osaaminen ja palvelutarjonta tulee säilyttää osana kokonaisuutta, jolloin myös ihmisillä säilyy valinnanvapaus. Palvelusetelit ja kelakorvausten säilyttäminen ovat merkittävä asia palvelun tarvitsijoille ! Ottamalla tehokkaasti käyttöön sähköisiä palvelumuotoja, mm. Kelan matkakorvausten osalta syntyy suuria säästöjä.

Haluatko, että rahojasi käytetään turhaan?

On oltava kustannustehokas, kuitenkin ihminen aina pääroolissa. Vastustan maakuntaveroa, sillä pelkällä rahan sisään pumppaamisella ei ongelmat ratkea. Tulee vaatia, että asiat hoidetaan fiksulla taloudenhoidolla ja järkevällä tavalla. Ei rakenneta turhia hallintohimmeleitä, vaan toimivia palveluja!

Siellä pitää olla missä tapahtuu, jos aikoo vaikuttaa. Jos jaat ajatukset kanssani, niin lähde mukaan vaikuttamaan äänestämällä ennakossa 12.-18.1.2022 tai vaalipäivänä 23.1.2022.

445   Anu Sorjonen, KOKOOMUS – palveluksessanne!